Studie(mid-)dag ‘Hoog sensitieve leerlingen in de klas’

hooggevoelige leerling, hoogsensitief kind, school, hoogsensitieve leraar
Wat zie jij?
  • Een kind dat een kort lontje heeft of een kind dat zijn onzekerheid overschreeuwt?
  • Een leerling die verlegen is of een leerling die diep nadenkt alvorens te handelen?
  • Een kind dat snel afgeleid is of een kind dat zoveel opmerkt dat steeds weer iets anders zijn aandacht wint?

Het interpreteren van gedrag en het begeleiden van een kind is zoveel makkelijker als je begrijpt waar het gedrag vandaan komt!

Kennis over hoog sensitiviteit helpt om 20% van de leerlingen op jouw school beter te begrijpen! Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat 1 op de 5 kinderen deze aangeboren eigenschap heeft, waardoor het kind erg opmerkzaam is en indrukken heel intens ervaart & diepgaand verwerkt. Het is een eigenschap met mooie kanten en ook met uitdagingen, die zich bijvoorbeeld kunnen uiten in het volgende gedrag:

  • Extra gevoelig reageren op de sfeer in de klas
  • Moeite hebben met veranderingen
  • Moeite hebben met drukte (vrij spelen, buiten spelen, gym, harde geluiden)
  • Onzekerheid of faalangst
  • Zich vaak terugtrekken of juist in de drukte storten om vervolgens overspoeld te raken
  • Onderpresteren
  • Snel afgeleid zijn

Een studie(mid-)dag over hoog sensitieve leerlingen helpt jou om voorbij dit gedrag te kijken en te begrijpen wat zij nodig hebben. Zodat ze meer in hun kracht staan en makkelijker tot leren komen!

 

Er zijn 3 mogelijkheden:
Een introductie-studiemiddag van 2,5 uur

 

De onderwerpen 

  • Inleiding: Wat is hoog sensitiviteit?
  • Uiting/gedrag: hoe herken je hoog sensitieve kinderen in de klas?
  • Overprikkeling: het vroegtijdig herkennen en bijsturen/voorkomen
  • Onzekerheid: een aantal oorzaken & tips
  • Tips: wat heeft een hoog senstieve leerling nodig in de klas
Een uitgebreidere studiemiddag van 5 uur

De onderwerpen

  • Inleiding: Wat is hoog sensitiviteit?
  • Wetenschappelijk onderzoek naar hoog sensitivteit
  • Uiting/gedrag: herkenning en uitingsvormen van hoog sensitiveteit in de klas
  • Overprikkeling: oorzaken, gevolgen en tips
  • Onzekerheid: oorzaken en het bouwen aan zelfvertrouwen
  • Visuele ordening
  • Pygmalion effect
  • Tips: Wat heeft hoog sensitieve leerling nodig in de klas
  • Vertaalslag van gedrag naar onderliggende oorzaken: wat kunnen de onderliggende oorzaken zijn van druk, clownesk, boos, teruggetrokken, uitstel en ongeconcentreerd gedrag en hoe ga je hiermee om?
Volledige studiedag met uitgebreide informatie, inzichten en tools

De onderwerpen

  • Begrijp hoog sensitiviteit
    • Diepgaand begrip van wat hoog sensitiviteit inhoudt
    • Wetenschappelijke onderzoeken naar hoog sensitivteit
    • Uiting hoog sensitiviteit in fysiek, emotioneel, mentaal/cognitief opzicht
  • Begrijp de uitdagingen van hoog sensitiviteit
    • Overprikkeling
      – Oorzaken, uitingsvormen, fysiologische & emotionele gevolgen|
      – Tips & tools, waaronder de Stress-emmer. De Stess-emmer is een doeltreffende tool om inzichtelijk te maken welke factoren leiden tot een stress-reactie
    • Onzekerheid / faalangst / perfectionisme
      – Oorzaken, uitingsvormen, gevolgen
      – Tips & tools, waaronder inzicht in de bouwstenen waarmee je kan bouwen aan het zelfvertrouwen van een kind
    • Moeite met nieuwe situaties & veranderingen en Tips & tools
  • Begrijp het hoog sensitieve brein
  • Begrijp hoog sensitieve kinderen in de klas
    • Visuele leersysteem
    • Groepsdynamiek
    • Pygmalion effect
  • Tips: wat heeft een hoog sensitief kind nodig op school
  • Vertaalslag van gedrag naar onderliggende oorzaken
    • IJsbergtheorie
    • Wat kunnen de onderliggende oorzaken zijn van druk, clownesk, boos, teruggetrokken, uitstel en ongeconcentreerd gedrag?


Praktisch

 

Een aantal ervaringen van leerkrachten

“Deze studiedag gaf veel achtergrondinformatie en tips, waardoor ik gedragingen en reacties nu beter kan begrijpen. Je gaf ook veel bruikbare tips die ik als leerkracht kan inzetten. “

“Voorheen was hoog sensitiviteit een ‘vaag’ begrip voor mij. Maar door de duidelijke uitleg en goede voorbeelden heb ik er nu een concreter beeld bij. Nu ik er meer kennis over heb, kan ik het in de klas eerder herkennen en meteen goed handelen. Verder ben ik me meer bewust van het feit dat er hoogsensitieve kinderen bestaan en dat zij anders kunnen reageren. Vooral dat bewustzijn vind ik waardevol. Ik merk dat ik ook bij nieuwe kinderen let op hun reacties en probeer daar op mijn beurt op de juiste manier op te reageren. Ook zijn bepaalde tips die je gegeven hebt zinvol voor meerdere kinderen.”

“De studiemiddag heeft mij absoluut meer inzicht gegeven in hoog sensitieve kinderen en helpt mij bij het begeleiden van kinderen in de klas. Het laat ook zien dat kinderen over één kam scheren niet mag en kan. En dat we moeten gaan zoeken naar onderwijs waar iedereen zichzelf mag zijn.”

“Deze dag heeft mij zoveel inzicht gegeven in hoog sensitieve kinderen. Met name over wat er fysiek gebeurt en welke benadering een hoog sensitief kind kan helpen. Ik denk dat we zelfs met hele simpele veranderingen meer tegemoet kunnen komen aan de behoeftes van HSK. Leerkrachten moeten in staat zijn te kunnen denken en handelen vanuit verschillen in kinderen. Dat gebeurt eerst vanuit begrijpen. En heeft deze dag mij gebracht!”

“Deze studiemiddag heeft mij zeer zeker aan het denken gezet! Het leert je anders te kijken naar kinderen. Zodat kinderen zichzelf mogen zijn en ook leren (aan de groep) hoe ieder kind zijn eigen plek heeft in de groep.”

“Op de PABO leer je wel over dys-dingen, maar amper over deze eigenschap. Deze middag heeft mij veel geleerd: het erkennen naar de kinderen toe van gevoelen en benoemen van veranderingen, maar ook waar je mee bezig bent. Vooral het fysieke effect van hoog sensitief zijn, was een eye-opener voor mij.”

“Het belangrijkste effect voor mij is dat ik, na deze studiedag, bewuster ben gaan kijken naar de kids. Ik realiseerde me dat sommige kinderen erg gebaat zijn bij even rustig bij me zitten en babbelen. Even uit de hectiek van de klas. Ik heb dan ook een aantal kids in de laatste schoolweken uitgenodigd voor een gesprekje. Ook ben ik me nu meer bewust van wanneer een kind overprikkeld is en wat ik dan kan bieden: rust, ruimte en aandacht. Het waardevolle was zeker ook om samen met mijn collega’s de studiedag te ervaren en ieders gevoelens en reacties te zien en horen!”

“Alhoewel ik al het één en ander afwist over hoog sensitiviteit hebben de duidelijke uitleg en vele voorbeelden mij nog meer kennis en helderheid gebracht over dit onderwerp. Het zorgt voor meer begrip. Ook de tips waren heel nuttig!”

“Ik heb meer bewustwording gekregen over hoe je om moet gaan met gevoelige kinderen, in hoe zij denken en handelen. Het was heel interessant, ga zo door!”

Kijk hier voor meer ervaringen en refenties

Gratis ebook hoogsensitief kind

Gratis nieuwsbrief & eBook

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis eBook!
De nieuwsbrief met tips en achtergrondartikelen over hoog gevoelige kinderen wordt ongeveer één keer per (anderhalve) maand verzonden. Daarnaast ontvang je bij aanmelding ook het gratis eBook ‘Wat je zéker moet weten over hoog sensitieve kinderen’.

8 + 2 =

Contact hoogsensitief


E-mail
: info@eigentijdsekinderen.nl            Telefoon: 06-51048476            Contactformulier: klik hier