Ik leer anders+

Herken jij een aantal van het volgende bij jouw kind:

  • Moeite met concentreren: snel afgeleidBlije jongen tussen boeken. Beelddenkers die op school vastlopen en op hun eigen manier willen leren leren.
  • Nauwelijks tijdsbesef: moeite met plannen, moeilijk vooruit te branden zijn
  • Moeite met lezen: langzaam lezen, radend lezen, letters husselen, woorden overslaan
  • Moeite met spelling: fonetisch schrijven, letters spiegelen, spellingsregels wel kennen, maar niet kunnen toepassen
  • Moeite met rekenen: tafels niet geautomatiseerd krijgen, moeite met redactiesommen en klokkijken
  • Onzeker
  • Onrustig: moeite met stil zitten, veel wiebelen, druk hoofd
  • ‘Andere logica’: een verhaal kent geen kop noch staart, van de hak op de tak springen (associëren)

Dan heeft jouw kind mogelijk de voorkeur voor het visuele geheugensysteem en is het een beelddenker! De Ik leer anders+ training kan jouw kind helpen! Deze training maakt gebruik van de talenten van beelddenkers: het visualiseren en de holistische kijk (totaalbeeld). Tijdens de training leert de visuele leerling zelf de lesstof te vertalen naar woordbeelden, zodat het binnen HUN informatiesysteem past. Deze techniek leert het kind binnen gemiddeld 4 tot 5 sessies! Jonge kinderen leren de techniek samen met hun ouders. Vervolgens krijgt de informatie een vaste plek in het hoofd. Hiermee krijg je grip op het opslaan, verwerken en onthouden van de aangeboden leerstof en kan je bij toetsing de informatie makkelijk terug vinden in het geheugen. Dit geeft ook rust in je hoofd.

Kinderen vanaf 5 jaar (t/m 100!) kunnen deze techniek aanleren. Niet alleen zullen de leerprestaties aanzienlijk verbeteren, maar het zelfvertrouwen van het kind zal groeien!

Jongen met heel druk hoofd. Bij onderpresteren, vastlopen op school en een druk hoofd helpt 'Ik leer anders'!

 

Als er op school niet uit komt wat erin zit: het kind wordt onzeker, waardoor het meer ‘chaos’ ervaart in het hoofd, het presteren nog minder goed lukt, hij nog meer onzeker wordt etc. Met ‘Ik leer anders+’ doorbreek je deze negatieve spiraal!

 

Direct resultaat!

Doordat we de lesstof op de juiste manier aanbieden, kan de leerling direct vertellen of deze leermethode werkt. Dus geen eindeloos traject zonder resultaat. Want wanneer we overschakelen naar het juiste informatiesysteem (visueel) wordt de lesstof direct begrepen en onthouden. Tijdens de training kunnen bijvoorbeeld leerlingen met een taalprobleem, woorden foutloos spellen. Van voor naar achter, maar ook van achter naar voor. Simpelweg omdat ze het woord als woordbeeld hebben opgeslagen. Lees hier een aantal ervaringen.

Mirjam, moeder van een hoog gevoelige en visueel ingestelde dochter uit groep 8: “De ‘Ik leer anders+ training van Juliska is helder van opzet. Het was voor onze dochter heel prettig om zichzelf te herkennen in de voorbeelden die zij gaf. Het maakte duidelijk dat ze niet vreemd is, alleen op een andere manier voelt en denkt. De tips en trucs hebben haar op school enorm geholpen, er zijn veel kwartjes gevallen. Voor de training riep ze regelmatig iets niet te kunnen of snappen. Nu maakt ze haar huiswerk in razend tempo af en heeft veel meer zelfvertrouwen! Een ander kind!

Waar staat de + voor in deze training?
De + verwijst ernaar dat er tijdens de training – naast het leren leren op een manier die aansluit bij visuele leerlingen – ook aandacht besteed wordt aan:

  • Het vergroten van het zelfinzicht & zelfvertrouwen van het kind
  • Het leren richten van je aandacht & bij jezelf blijven
  • De mogelijkheid voor een terugkoppeling naar school, om de aandacht voor beelddenkers in het onderwijs te vergroten

Mindmap van onderwerpen bij 'Ik leer anders'. Onderpresteren, vastlopen op school, concentratie vergroten, jezelf begrijpen, op jouw manier leren

 

Cynthia, moeder van de 9-jarige Roel: “We zijn afgelopen week begonnen met het leren van de topo-toets. We hebben de werkwijze van jou toegepast. We hebben 3 x geoefend, maximaal 15 minuten per keer. Alle plaatsnamen zitten er nu in. Maar het belangrijkste is dat hij het een leuk werkje vond! Hij kwam vrijdag vol zelfvertrouwen de klas uit. Ze hadden klassikaal topo geoefend. Hij kende ze allemaal! Wat was hij blij!”
Deze positieve verandering zet zich voort. Een paar maanden later vertelt Roel’s moeder: “We merken dat Roel rustiger is geworden. Hij slaapt veel beter, is meer uitgerust en zit beter in zijn vel. Hij was altijd al een vrolijk en opgewekt kind, maar zijn onzekerheden staan hem nu niet meer zo in de weg. Dat is fijn voor hem! Op school gaat het heel goed. Vandaag heeft hij zijn spreekbeurt gehad. Het is erg goed gegaan. Zowel de voorbereiding als de uitvoering! Iedereen blij!”

Eva, moeder van de 6-jarige Marina: “Deze Ik leer anders+ training heeft Marina heel goed geholpen! Juliska weet kinderen heel erg op hun gemak te stellen. Marina ging dus ook altijd met plezier naar haar toe. Op school gaat het veel beter en ik zie ook dat Marina meer zelfvertrouwen heeft gekregen en zich nu ‘steviger’ voelt.”

Louise, moeder van de 9-jarige Anna: “De combinatie van Eigentijdse Kids Begeleiding en Ik leer anders+ hebben Anna veel gebracht! Ze ging er graag naar toe en verliet de sessies altijd met een prettig en ontspannen gevoel. En omdat je er als ouder bij mag blijven, heb ik haar mijn dochter ook beter leren kennen. Ik begrijp nu beter wat het betekent om hoog sensitief te zijn en hoe beelddenken werkt. Dankzij de vele tips die we kregen tijdens de begeleiding en bij de mini-cursus die ik gevolgd heb, kan ik Anna nu beter helpen. Dochter blij, moeder blij!”

Lees hier meer ervaringen.

Inhoud van de training
De training is kortdurend, positief en altijd maatwerk. Het aantal afspraken en de onderwerpen stemmen we in onderling overleg af op het visuele kind. Gemiddeld bestaat de training uit 5 afspraken, waarbij vaak de volgende onderwerpen aan bod komen:

  • Zelfinzicht: begrijpen hoe je denkt en onthoudt, zodat je bewust gebruik kan maken van dit talent
  • Informatie: op juiste manier ordenen en opslaan (beter onthouden)
  • Taal: het alfabet en spelling van woorden(dictee)
  • Lezen: lege woorden visueel opslaan, leesletters oefenen, lezen met de leespijl
  • Cijfers: cijferveld, tafels en sommen automatiseren
  • Aandacht richten: bij jezelf en je werk blijven in klas

Aan de hand van een intakeformulier wordt in onderling overleg bepaald welke onderwerpen aan bod komen en waar het accent van de training dient te liggen.

Na de Ik leer anders+ training kan er desgewenst een korte terugkoppeling naar school plaats vinden in de vorm van een klein verslag en mogelijkheden voor leerkrachten om hun kennis over beelddenken te vergroten.

Daarnaast kunnen er ook andere onderwerpen aan bod komen, zoals:

  • Begrijpende lezen
  • Redactiesommen
  • Klokkijken (analoog en digitaal)
  • Concentratie vergroten
  • Breuken
  • Topografie
  • Werkstukken, spreekbeurten, boekbespreking
  • Geschiedenis
  • Engels
  • Eigentijdse Kids Begeleiding: deze training kan ook gecombineerd worden met een stukje hoog sensitiviteits begeleiding
  • Etc.

Praktische informatie

  • Intake: voorafgaand aan de eerste afspraak wordt je verzocht een intakeformulier in te vullen (via de mail), zodat ik een goed beeld heb van je kind.
  • Kosten: je investeert €65,00 in je kind per afspraak van ongeveer 1 uur (dit tarief is inclusief voorbereiding). Een terugkoppeling is hierbij niet inbegrepen. De investering voor een terugkoppeling naar ouders (1 uur) of een verslag voor bijvoorbeeld de school of een hulpverlener is €80,00. Het werkboek ‘Ik leer anders’ kan je desgewenst zelf aanschaffen.
  • Gesprek op school: in een gesprek op de school van jouw kind met de leerkracht (en IB-er) wordt inzicht gegeven in wat jouw kind nodig heeft. Neem voor de kosten van zo’n gesprek – die meestal door de school betaald worden – contact op met Juliska Bacher (info@eigentijdsekinderen.nl of 06-510 484 76).

Tip!

Er zijn scholen die voor de Ik leer anders+ begeleiding een individueel arrangement (vergoeding) aanvragen bij het orgaan in hun stad of stadsdeel, dat daarvoor in het kader van Passend Onderwijs verantwoordelijk is. Het is de moeite waard om hierover in gesprek te gaan met de school van je kind (het is de school, IB-er of directeur, die de aanvraag moet doen)! Immers; ook een visuele leerling heeft recht op passend onderwijs en als dat niet door de school zelf geboden kan worden, kan de school hiervoor een stukje begeleiding inkopen.

 



Logo van Gecertificeerd Coach 'Ik leer anders'. Juliska Bacher is gecertificeerd Coach 'Ik leer anders'

 

Juliska Bacher van Praktijk Eigentijdse Kinderen is een gecertificeerd ‘Ik leer anders’ coach!

 


Contact

Vul onderstaand contactformulier in als je een afspraak wilt maken voor ‘Ik leer anders+’ of als je een vraag hierover hebt.

1 + 5 =



Een kijkje in Praktijk Eigentijdse Kinderen

Praktijk Eigentijdse Kinderen in Weesp       Praktijk Eigentijdse Kinderen in Weesp

Door het opengewerkte puntdak wordt de praktijkruimte door sommige kinderen de kasteelkamer genoemd!

Praktijk Eigentijdse Kinderen in Weesp       Praktijk Eigentijdse Kinderen in Weesp


Bekijk ook



Filmpje van Agnes Oosterveen over ‘Ik leer anders’

Ebook. Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis eBook: 'Wat je zéker moet weten over hoog sensitieve kinderen'

Gratis nieuwsbrief & eBook

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis eBook!
De nieuwsbrief met tips en achtergrondartikelen over hoog gevoelige kinderen wordt ongeveer één keer per (anderhalve) maand verzonden. Daarnaast ontvang je bij aanmelding ook het gratis eBook ‘Wat je zéker moet weten over hoog sensitieve kinderen’.

5 + 11 =

Contactgegevens. Voor hulp bij hoog gevoelige kinderen


E-mail
: info@eigentijdsekinderen.nl            Telefoon: 06-51048476