Home Voor ouders Voor kinderen Voor professionals Agenda Informatie Contact
 

Blog

 

Een kijkje in mijn drukke hoofd

Hoog sensitieve kinderen zijn vaak heel visueel ingesteld en denken (deels) in beelden en gebeurtenissen. Dat gaat razendsnel en is niet lineair gestructureerd. Dat maakt bijvoorbeeld dat hun verhaal kop noch staart lijkt te hebben.

Voordelen & uitdagingen
Dit beelddenken brengt vele voordelen met zich mee. Zo hebben gevoelige kinderen door hun visuele manier van denken vaak geweldige ideeën en originele oplossingen, kunnen het totaalplaatje overzien en iets letterlijk en figuurlijk van alle kanten bekijken. Uitdagingen zijn er ook. Eén van de grootste is een druk en vol hoofd. Een belangrijk startpunt om ze hierbij te helpen is INZICHT. Dat is heel waardevol voor de kinderen zelf, want dan weten ze dat ze OK zijn!

Een kijkje in mijn hoofd
Ook voor ouders en leerkrachten is het belangrijk om inzicht hierin te hebben. Want als jíj begrijpt wat er zoal omgaat in het koppie van een gevoelig kind, dan is het makkelijker om je rust te bewaren. Zij kunnen dan weer ‘meeliften’ op onze rust. En samen kunnen jullie dan meer rust creëren in het hoofd. Daarom hier een kijkje in het visuele hoofd van een gevoelig kind:


“Ik denk zoveel! De hele dag door springt het in mijn hoofd van het ene naar het andere. Heel snel ook. Soms zo snel dat ik zelf niet weet wat ik denk. Dan hoor ik opeens de juf zeggen dat ik moet door werken. Ook ‘s nachts denk ik nog, maar dan zijn het dromen. Soms willen Mama, Papa of de juf weten wat er in mijn hoofd gebeurt, maar wat ga ik dan vertellen? Alles is belangrijk voor mij en ook alles heeft met elkaar te maken. Soms wel via een omweg. Maar toch zit het wel aan elkaar vast. Dus over welke plaatjes ga dan vertellen? Misschien neem ik niet het goede. En dan? Worden ze dan boos? Teleurgesteld? Verdrietig? Dat wil ik niet. Dan word ik ook verdrietig. En ze hebben het al zo druk. Ze werken hard. Ook voor mij, zeggen ze. Toch vergeet ik best vaak dingen. Bijvoorbeeld mijn tanden poetsen. Ik heb de tandenborstel al in mijn mond en toch vergeet ik te poetsen. Dat is wel gek. Zeker als je zoveel denkt. Dan kan je toch ook aan poetsen denken? Ik snap het zelf ook niet. Ik ben wel een beetje gek. Ze moeten me steeds achter mijn vodden aan zitten. Waar zitten die eigenlijk, je vodden? Mijn zusje niet. Die luistert heel goed, zegt Mama. Wat gek is, want zij hoort de wekker van Papa en Mama nooit. En ik wel. Ook al staat die op zolder en slaap ik een verdieping lager. Ik zou mijn kamer ook wel op de zolder willen hebben. Dat vind ik stoer. Een hele eigen verdieping. Maar dan moet ik in de winter wel die koude trap af als ik moet plassen. En het ruikt er ook anders. Ouder. En in het donker vind ik die schuine muren opeens niet meer zo leuk. Want daar kan iets verstopt zitten. En als Papa en Mama dan ’s avonds nog tv kijken, zijn ze zo ver weg van de zolder. Papa gaat soms ook ver weg. Voor zijn werk. Dat vind ik eng. Want een vliegtuig kan neer geschoten worden. Dat heb ik op tv gezien. Mama zegt dat dat hier niet gebeurt. Maar hoe weet ze dat nou? Ze kunnen heel ver schieten. Ik kan ook ver schieten. Maar alleen als ik m’n goede schoenen aan heb. Laatst had ik die blauwe aan, maar die zitten niet lekker bij mijn tenen. Dan kan ik ook niet goed de bal raken, want dan voel ik steeds dat mijn grote teen niet blij is. Met die blauwe schoen. Toch moet ik ze dragen. Ze waren duur en ik wilde ze graag hebben, zegt Mama. Ik vond ze ook echt mooi. En toen ik ze paste, zag ik alleen maar die mooie blauwe kleur. Daardoor voelde ik dat van m’n grote teen niet. Omdat het blije gevoel toen zo groot was dat ik mijn grote teen niet kon verstaan. Vroeger speelde Mama altijd muziek met m’n tenen. In bad. Do, Re, Mi, Fa…. Ik moest dan altijd hard lachen! Maar niet als er water in m’n ogen kwam! Etc. etc”
 

Inzicht maakt bewuster
Inzicht zorgt er voor dat je – naast meer zelfvertrouwen – ook bewuster je aandacht kan richten en keuzes kan maken. Een tweetal voorbeelden:

  • Sanne, een hoog sensitief meisje, is aan het werk in de klas. In de verte hoort ze de vuilniswagen en de afvalcontainers die daarin geleegd worden. Bewust in dit geval betekent dat ze het opmerkt en er vervolgens voor kiest om haar aandacht weer op zichzelf en haar werk te richten. Ze hoeft er niets mee.
  • Max, een hoog gevoelige jongen, merkt aan de manier waarop een vriendje kijkt, dat hij zijn nieuwe schoenen niet mooi vindt. Bewust betekent hier dat hij merkt dat het hem raakt en dat hij zich tegelijkertijd realiseert dat het de mening van de ander is en dat hij die ook bij die ander mag laten, zodat hij zijn eigen blijdschap weer kan voelen.

Natuurlijk is hier ook oefening voor nodig en soms ook wat hulp van de ouders en leerkrachten. Zij kunnen met een zachte en begripvolle reminder Sanne en Max helpen herinneren aan de tools waarmee ze hun aandacht weer terug naar zichzelf kunnen brengen.

Meer informatie
- Lees hier meer over beelddenken
- Lees hier meer over Ik leer anders+
- Wil je de nieuwe observatielijst om (het type) beelddenkers te herkennen ontvangen? Stuur dan een mail naar info@eigentijdsekinderen.nl

 


"Tension is who you think you should be, relaxation is who you are."  (Chinese proverb)

Voor veel hoog sensitieve kinderen is jezelf zijn niet altijd even makkelijk.

Hoog gevoelige kinderen (en volwassenen) voelen feilloos aan wat hun omgeving en de maatschappij van hen verwacht. Ook als die verwachtingen niet hardop uitgesproken worden. En het zit hem niet alleen in de meetbare eisen, waaraan een kind bijvoorbeeld op school moet voldoen, maar ook in de mooie toekomstbeelden en wensen die we voor hen hebben; gelukkig zijn, mooie cijfers halen, leuk contact met leeftijdgenootjes, goed zijn in een sport of andere hobby, later een goede baan, mooi huis, fijne relatie etc.
Gevoelige kinderen willen heel graag aan deze verwachtingen voldoen. Omdat ze er dan bij horen. Gezien worden. Omdat ze dan het gevoel hebben er te mogen zijn.
Al op jonge leeftijd voelen ze zich vaak een buitenbeentje. “Ik weet wel dat iedereen anders is, maar ik ben anders anders dan anders” omschreef een 5-jarig meisje dat heel treffend in mijn praktijk. En je anders voelen kan je erg onzeker maken. Alsof er iets mis met je is. Dus pas je je aan. Onbewust. Aan wat er van je verwacht wordt. Want door de erkenning die je dan krijgt, heb je het gevoel erbij te horen. Er te mogen zijn. Echter, zoals het Chinese spreekwoord al zegt, het brengt veel spanning met zich mee. Bakken vol energie kost het om steeds datgene te doen wat je denkt dat er van je verwacht wordt. En erger nog; je verliest (een deel van) jezelf ermee. Jouw eigenheid, jouw prachtige en unieke combinatie aan talenten en kwaliteiten, waarmee jij de wereld op jouw wijze een stukje mooier kan maken.

Voor hoog sensitieve kinderen is jezelf zijn dus één van de grootste uitdagingen. Jezelf zijn begint bij zelfinzicht. Want als je begrijpt waarom je voelt wat je voelt (en ze voelen zoveel!), snapt waarom je denkt wat je denkt (en ze denken zoveel!) en inziet waarom je doet wat je doet (of niet doet), dan voel je je automatisch veel blijer met jezelf!
Zelfinzicht leidt altijd tot meer zelfacceptatie, zelfliefde en zelfvertrouwen. Daaruit vloeit bijna automatisch voort dat je beter naar je behoeftes gaat luisteren en je grenzen beter bewaakt. Ofwel: goed voor jezelf zorgt!

Help gevoelige kinderen om van uitzicht naar inzicht te gaan!
Gevoelige kinderen merken zoveel om hen heen op, dat ze zich van nature meer richten op dit uitzicht. Ze leven dientengevolge vaak buitenstebinnen. Via inzicht, zicht in en op zichzelf, kunnen ze weer in zichzelf te leven, van binnen naar buiten, en zichzelf zijn!

Wil jij als ouder en/of professional gevoelige kinderen helpen (met en bij) zichzelf te zijn? Volg dan de 5-daagse Training 'Coach Eigentijdse Kinderen’, die diepgaand en overdraagbaar inzicht geeft in hoog gevoeligheid, evenals concrete tools bij de uitdagingen!


Herfst-vraag

De laatste groep deelnemers van de Training ‘Coach Eigentijdse Kinderen’ heeft stil gestaan bij de herfst-vraag: wat heb je mede door het inzicht van deze training meer los gelaten en wat heb je meer toe gelaten? Hier een aantal van de antwoorden, die jou wellicht ook inspireren:


Vraag: Kan je de training Coach Eigentijdse Kinderen ook volgen als je zelf geen professional bent? En wat kan je er daarna mee?

Ja, je kan de training zeker ook volgen als je niet 'professioneel' met kinderen werkt (met 'professioneel' tussen haakjes, want als je een ouder bent, dan zit je middenin een jarenlange 'opleiding' tot 'professional'..). Er zijn deelnemers, die de training in eerste instantie of uitsluitend voor zichzelf en/of hun kind volgen. En er zijn deelnemers die de kennis vooral binnen hun eigen werkgebied willen gaan toepassen.
De training vereist geen speciale voorkennis. De meeste deelnemers zijn zelf hoog sensitief en hebben vaak ook een hoog sensitief kind. Daarmee zijn het ervaringsdeskundigen! Echter, ook als jezelf of kind niet herkent in het hooggevoelige, ben je van harte welkom bij de training!

Wat kan je er vervolgens mee?

  • Op persoonlijk vlak brengt de training de deelnemers - die heel vaak zelf ook HSP zijn - meer zelfinzicht en daarmee ook meer zelfacceptatie, zelfvertrouwen en ontspanning. Daarnaast helpt de training natuurlijk ook om je hoog gevoelige kind beter te begrijpen en te begeleiden bij de uitdagingen van deze eigenschap.


     
  • Op professioneel vlak kan je na het volgen van de training zelf hoog sensitieve kinderen gaan begeleiden. De één start bijvoorbeeld een eigen praktijk en de ander past de kennis & inzichten toe in zijn huidige werk (als leerkracht, yogadocent, kindercoach, gastouder, psycholoog, pedagogen, (creatief) therapeuten of welke baan dan ook, waarin waarin je met mensen werkt). Desgewenst kan je een vermelding als Coach Eigentijdse Kinderen op deze website krijgen, waardoor ouders die begeleiding voor hun gevoelige kind zoeken jou ook via deze site kunnen vinden.
     

Binnen de lijntjes kleuren

Op de school van mijn dochter help ik in de aanloop naar het Sinterklaasfeest vaak mee met de activiteit 'speculaaspoppen versieren'. Alle kinderen van groep 1 tot en met 8 genieten er elk jaar weer van! En ik ook! Even uit het hoofd en lekker creatief aan de slag! Maar wie schets mijn verbazing afgelopen maand als de juf van de onderbouw met de eerste groep kleuters komt en ze op het hart drukt om ook patroontjes te maken met de vlokken of gekleurde manna......? Terwijl juist dit soort activiteiten een welkom intermezzo vormt, waarbij de creativiteit vrij kan stromen! Waarom moeten kinderen patronen maken en binnen de lijntjes kleuren?

Kinderen worden van jongs af aan al getraind om zich in te tomen. Eén van de eerste vaardigheden die een kleuter moet verwerven, is kleuren binnen de lijntjes. Zo leert een kind al op jonge leeftijd zijn fantasie en creativiteit te onderdrukken. Een kind dat binnen de lijntjes kleurt en patronen legt op een speculaaspop wordt immers geprezen. Het kind dat buiten de lijntjes kleurt en zijn speculaaspop naar vrije expressie versiert, wordt aangesproken op zijn 'slordigheid'.

Bij de meeste kinderen piekt creativiteit rond het 5e jaar. Maar dankzij het onderwijssysteem is het bij een 8-jarig kind al gehalveerd! Niet zo gek als je in ogenschouw neemt dat kinderen op school overwegend stil moeten zitten, geen ‘moeilijke’ mogen vragen mogen stellen, ‘normaal’ gedrag moeten vertonen en dat ze afgerekend worden op cognitieve prestaties. Het moet zich voegen naar het gemiddelde of het valt buiten de boot.

Vooral voor hoog sensitieve kinderen is het heel belangrijk dat hun creativiteit - in de breedste zin van het woord - mag stromen. Krijgen ze daar onvoldoende gelegenheid voor, dan gaan ze zich onrustig voelen en kunnen ze ook onvoldoende uitdrukking kunnen geven wie zijn zijn en wat belangrijk voor hen is. Of zoals Pearl Buck het zo mooi zegt in een gedicht over hoogsensitiviteit: "He must create, must pour out creation. By some strange, unknown, inward urgency he is not really alive unless he is creating."

Natuurlijk hebben de meeste leerkrachten het beste met de kinderen voor en zijn ze er zich niet altijd van bewust wat een druk ze leggen op de kinderen. Daarnaast is het zo dat ook zij zelf onder druk staan van 'het systeem', want scholen worden ook afgerekend op Cito scores. Toch kan je als individuele leerkracht nog veel betekenen voor de kinderen. Door ze bijvoorbeeld de ruimte te geven om buiten de lijntjes te kleuren! Geef de kinderen ook de gelegenheid om ontdekkings- en ervaringsgericht te leren! Neem ze eens mee naar buiten en laat ze leren via de natuur en door middel van bewegen, muziek, kleuren en experimenteren! Er zijn veel meer intelligenties dan alleen de logisch en analytische, zoals Howard Gardner met zijn meervoudige intelligentie theorie ontdekte!

Meer informatie
- Bekijk
hier de korte film: ‘Doen is de beste manier van denken’
- Lees
hier meer over 'Ik leer anders'
- Lees
hier meer over 'Meervoudige intelligentie'


Leer je kind dat hij mag zijn wie hij is!!
Het januari-nummer van J/M voor ouders gaat over intuïtie: 'Gebruik je verstand: Vertrouw op je intuïtie en dat van je kind'.
Juliska Bacher van Praktijk Eigentijdse Kinderen is voor dit nummer geïnterviewd en vertelt over hoe belangrijk het is dat een kind de ruimte krijgt om op zijn gevoel af te gaan. Zodat hij kan zijn wie hij is. 

Klik alvast hier voor een preview en blader naar pagina 8-9.


 
Afschaffing Cito-kleutertoetsen: kleuters mogen weer kleuters zijn!

Een aantal weken geleden is het CDA erin geslaagd een meerderheid in de Tweede Kamer achter zich te krijgen om de kleutertoetsen af te schaffen. Kleuters mogen weer kleuters zijn!

De weerstand tegen de Cito-kleutertoetsen groeide niet alleen onder ouders, maar ook bij leerkrachten. Ook de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs zegt dat de afschaffing zeer terecht is en juicht dat om de volgende redenen toe:

  1. De Cito-kleutertoetsen zijn oneigenlijke meetinstrumenten. De uitslag geeft immers slechts aan hoeveel een kind afwijkt van het gemiddelde. En of die afwijking nu komt omdat een kind ergens nog niet aan toe is of dat de oorzaak elders ligt, daar kan een Cito-toets geen onderscheid in maken.
  2. De Cito-kleutertoetsen toetsen stof waar kleuters nog niet aan toe zijn en het taalgebruik sluit niet aan bij hun ontwikkeling.
  3. Er is een reëel alternatief voor de Cito-kleutertoets.

Net zoals de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs ziet Praktijk Eigentijdse Kinderen het schrappen van de Cito-kleutertoetsen als een kleine, eerste stap in de richting van goed en verantwoord onderwijs. Maar dan voor alle kinderen. Want bovenstaande argumenten gelden voor kinderen van alle leeftijden! Immers, een D-score op een Cito-rekentoets van een kind uit een groep 6 zegt ook alleen maar iets over de mate waarin hij afwijkt van het gemiddelde! Het geeft geen compleet beeld van de rekencapaciteiten van dit kind. Die D-score kan zoveel oorzaken hebben; misschien zat het kind die dag niet lekker in zijn vel, werd hij erg afgeleid door andere kinderen, was hij overprikkeld of had hij zoveel last van de prestatiedruk dat hij niet meer ontspannen de toets kon maken.

Ook het tweede argument van de werkgroep kunnen we breder trekken. Voor alle kinderen geldt namelijk dat als ze taken moeten uitvoeren, die niet aansluiten op de ontwikkelingsfase van de hersenen van het kind, dat dat stress oplevert. Door deze stress duurt het langer voordat de kinderen een sprong maken naar de volgende fase. Dit kan erg frustrerend zijn. Zeker hoog sensitieve kinderen hebben hier moeite mee, want zij voelen feilloos aan dat ze niet aan de verwachtingen voeldoen. Hierdoor kan het kind een negatieve conclusie over zichzelf trekken en cognitieve faalangst ontstaan. Bied je echter de lesstof aan op een moment waarop de hersenen er wel aan toe zijn, dan maakt het kind zich de stof sneller en zonder stress eigen. Hij heeft een succes ervaring opgedaan en groeit in zelfvertrouwen!

Naast een goede timing is het ook belangrijk dat de wijze waarop de lesstof aangeboden wordt, aansluit op de manier waarop het kind informatie verwerkt. Howard Gardner, grondlegger van de theorie van de “meervoudige intelligentie” gaf dat al aan. Gardner onderscheidt acht intelligenties, waaronder visuele intelligentie. Ieder mens bezit ze alle acht, maar vaak zijn er maar een paar sterk zijn ontwikkeld en deze bepalen de manier waarop men leert. Door hierop aan te sluiten en de voortgang door de leerkracht en een aantal methodetoetsen bij te houden, krijg je een veel beter en completer beeld van de capaciteiten van een kind!

Meer informatie
-
Lees hier meer over de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs.
- Klik hier voor meer informatie over om leren gaan met stress


Het etiketten-beleid bekeken door de onbevangen ogen van een kind...
Dit (h)eerlijke gesprekje slaat de spijker op zijn kop.

2 kids lopen samen naar school, zegt de een tegen de ander:

Ik heb een rugzakje gekregen Tof. Was je jarig of zo?
Nee, omdat ik ADHD heb.

Ah, dan kunnen daar je pilletjes in?
Nee, ik slik 1 pilletje per dag, daar heb je geen rugzakje voor nodig

Maar toch is het wel voor je ADHD, zei je?
Ja, dat wel.

Waarom heb je 'm dan niet om?
Het is voor op school, zegt mama.

Heb je hem daar dan wel om?
Nee, ook niet. Eigenlijk gaat het erom dat de school een boel geld voor mij heeft gekregen. Daar kunnen ze nu een extra iemand van betalen om mij te helpen met m'n ADHD

Ah, nu snap ik 't. Al dat geld zit in dat rugzakje en daar laten ze je natuurlijk niet mee op school rondlopen
Dat zal het zijn...

Al met al kun je je nieuwe rugzakje dus niet dragen?
Ik heb het zelfs nooit gezien!

Mooie boel. Dan zou ik voor m'n verjaardag iets vragen waar je wél wat aan hebt!

(afkomstig uit: Strip Zusje door Gerrit de Jager)

>> Ik gaf woensdag een cursus over hoog sensitieve kinderen aan een mooie en betrokken groep gastouders. Eén van de vragen die gesteld werden, was "Waarom wordt er niet meer onderzoek gedaan naar hoog sensitiviteit, zodat dit ook leerkrachten, psychologen, pedagogen e.d. hier meer over weten?" Antwoord: "Waarschijnlijk omdat er niet genoeg geld mee verdiend kan worden (door de farmaceutische industrie). Voor deze mooie eigenschap is namelijk geen pilletje nodig. Wat deze kinderen hoofdzakelijk nodig hebben is de mogelijkheid om zichzelf te kunnen zijn...

 

Home Juliska Bacher op LinkedIn
 
Contact
 

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis e-book
Meld je hier aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis e-book!

 
Voor profs: 5-daagse Training Coach Eigentijdse Kinderen!
Kan onder bepaalde voorwaarde ook met UWV scholingsvoucher gevolgd worden!
 
 
Aanbod voor ouders
- Begrijp hoog sensitieve kinderen
- Omgaan met BOOSheid
- Omgaan met ANGST/ZORGEN maken
- Communicatie met kids
- Beelddenken in beeld
- Consulten
- HSP begeleiding volwassenen
Aanbod voor kinderen
- Eigentijdse Kids begeleiding
- Ik leer anders+ training
Aanbod voor professionals
- Training Coach Eigentijdse Kinderen
- Mini-cursussen
 
Agenda
 
Inschrijven & contact
 
Coaches Eingentijdse Kinderen in Nederland
 
Ervaringen van ouders, kinderen en professionals
 
Test Hoogsensitiviteit
 
Tarieven
 
Algemene voorwaarden
 
Informatie over hoog sensitieve kinderen
 
Informatie over beelddenken
 
Hoog sensitieve baby's
 
Wetenschappelijk onderzoek
 
Nieuwsbrief
 
Blog
 
Wie is Juliska Bacher?
 
Missie
 
Links
 
Referenties
 
Inspirerende teksten 
 
Disclaimer
 
Ervaring pedagoog
"Ik heb erg genoten van je cursus. Je staat als een huis met veel kennis en passie. Mijn complimenten! Ik zal je zeker aanbevelen." Lees hier meer ervaringen.
 

Ervaringsverhaal: Boze voelsprieten

Lianne is 5 jaar en héél gevoelig. Ze heeft – zoals veel hoogsensitieve kinderen - moeite met drukte, harde geluiden en veranderingen. Dit uit zich in flinke driftbuien, die soms wel 2 uur kunnen aanhouden! Haar moeder Miriam ging op zoek naar antwoorden en vond deze bij de Eigentijdse Kids Begeleiding.
Mirjam: “We zien en enorme vooruitgang bij onze dochter. Vanaf het eerste consult is er een hele grote stijgende lijn!!”
Lees hier verder.

 

Moeder na volgen van mini-cursus ‘Begrijp hoog sensitieve kinderen’:
“Erg veel dank voor de heldere, prettige en superinteressante presentatie! Zoals je kon zien, werd voor mij opeens heel veel duidelijk. Mijn man en ik hebben dit weekend heel veel gepraat, gehuild en plannen gemaakt hoe we onze dochter beter kunnen begeleiden in haar tocht door het leven. Daarbij heb ik heel erg veel gehad aan jouw supergoed opgebouwde presentatie. Nogmaals vreselijk veel dank!”

 
Tag Cloud
AD(H)D  anders leren  autisme  automatiseren  baby  beelddenken  BOOS CITO toetsen Communicatie cursussen docent  dyslexie emotiekaarten ervaringen faalangst foutief diagnosticeren hersenen hoogbegaafd hooggevoelig hoogsensitief  HSK HSP Hoog sensitieve volwassenen kenmerken  klas  Kwaliteiten leerkracht leren lezen meervoudige intelligentie onzeker Overprikkeling PESTEN rekenen school slapen taal  test  tijd  verhalen wetenschap ZELFVERTROUWEN zorgen maken