Home Voor ouders Voor kinderen Voor professionals Agenda Informatie Contact
 

Info over beelddenken (visuele leersysteem)

Wat is beelddenken?
Wetenschappelijk onderzoek heeft het bestaan van twee leersystemen aangetoond: het verbale leersysteem (taaldenken) en het visuele leersysteem (beelddenken). Iedereen wordt als beeldenker geboren, maar vanaf het vierde jaar krijgt het geheugen van kinderen de voorkeur voor één van deze systemen. Als iemand voor 60% of meer in beelden en gebeurtenissen denkt, dan is het visuele leersysteem dominant en spreken we over een beelddenker.

Beelddenken is een hele creatieve, drie-dimensionale manier van denken, waarbij in beelden en gebeurtenissen gedacht wordt. Het is ook een razend snelle manier van denken : er kunnen wel 32 plaatjes per seconde voorbij flitsen, daar waar een taaldenker 2 woorden per seconde denkt.

Als een taaldenker aan een poes denkt, ziet hij vaak de letters P-O-E-S voor zich. Een beelddenker ziet niet alleen een poes voor zich, maar 'ervaart' een poes: hij stelt zich levendig voor hoe zacht de vacht voelt, hoe het spinnen klinkt, hoe de kattenbak ruikt en hoe leuk of juist vervelend hij een poes vindt. Ook eigen ervaringen met poezen springen als 'pop-ups' naar voren, inclusief de bijbehorende emoties. Vervolgens kan zo'n herinnering weer een andere herinnering aanroepen en kan een 'kettingreactie' aan associaties ontstaan. Het kind kan hierdoor makkelijk afgeleid of ongeconcentreerd overkomen, maar in feite is het heel veel informatie aan het verwerken! Naar boven

Beelddenken en het brein
Het rechterbrein is bij beelddenkers sterker ontwikkeld dan de linker hersenhelft. Dat betekent dus dat ze vaak getalenteerd zijn in de eigenschappen die bij de rechterhersenhelft horen, zoals creativiteit, intuïtief, out of the box denken, ruimtelijk inzicht etc.
Bepaalde talenten van het linkerbrein (o.a. analystisch denkvermogen, planning, taal) zijn vaak minder goed ontwikkelt bij visuele leerlingen.

Helaas hecht onze maatschappij over het algemeen meer waarde aan deze kwaliteiten. Daarnaast hebben visuele leerlingen niet zelden moeite om mee te komen in het overwegend talige onderwijssysteem. Vaak hebben de kinderen (en leerkrachten) niet in de gaten wat de oorzaak van het onderpresteren is en gaan daarom twijfelen aan zichzelf. Onzekerheid, een negatief zelfbeeld of zelfs faalangst kan het gevolg zijn.
Door aan te sluiten op hun visuele manier van denken en leren, groeit hun zelfvetrouwen en zetten we deze kinderen weer terug in hun kracht! Naar boven

Wie denken er vaak in beelden?
Iedereen start zijn leven als beelddenker!! Immers, als baby ervaren we de wereld volledig via onze zintuigen (rechterbrein) en beheersen we nog geen taal en analytisch denkvermogen (linkerbrein). Hoofdzakelijk onder invloed van het talige onderwijssysteem vindt er bij veel kinderen vanaf 4 jaar een verschuiving plaats van het primaire denksysteem naar het secundaire denksysteem: het taaldenken. Er zijn echter kinderen die voorkeur blijven houden voor het denken in beelden.

In de praktijk zien we dat veel hoog sensitieve kinderen denken in beelden, evenals hoog begaafden kinderen, kinderen met dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD of een vorm van autisme (PDD-NOS). Naar boven

Hoe herken je beelddenken?
Denken in beelden is een grote kwaliteit! Het onderwijssysteem is echter overwegend gericht op taaldenkers en het ontwikkelen van de kwaliteiten van onze linkerbrein: de cognitie. Dit maakt dat visuele leerlingen tegen diverse problemen aan kunnen lopen, zoals:

Moeite met taal
Tijdens het lezen zetten visuele leerlingen woorden automatisch om naar een beeld. Daarom lezen veel beelddenkers ook langzamer (hardop). Concrete woorden zijn goed te visualiseren, zoals tafel, huis, poes, fietsen, maar abstracte woorden kunnen problemen opleveren. Daarnaast hebben veel beelddenkers moeite met spellen en spiegelen vaak letters. Na de training 'Ik leer anders' is in de meeste gevallen direct een verbetering merkbaar in het hardop lezen (1 of 2 AVI-niveaus) en het maken van dictees.
Moeite met rekenen
De 'Ik leer anders' training leert je rekenen vanuit het totaalbeeld en tafels worden visueel opgeslagen. Door aan te sluiten op het visuele leersysteem wordt zelfs het rekenen met breuken eenvoudig!
Ander tijdsbesef
Goed plannen is typisch een kwaliteit van het analytische linkerbrein. Veel visuele leerlingen zijn hier dan ook niet zo goed in en lijken vaak een heel ander tijdsbesef te hebben. Bij de 'Ik leer anders' training leert het visuele kink klok kijken en krijgt het tips om om te leren gaan met de 'strijd tegen de tijd'.
 
Vul hier de vragenlijst in Verder kunt u hier een vragenlijst invullen om een indruk te krijgen of uw kind voorkeur heeft voor het visuele leersysteem. Naar boven

Hoe help je een beelddenker?
Als bij een visuele leerling op school er niet uit komt wat erin zit, dan kan de 'Ik leer anders' begeleiding uitkomst bieden. Deze training, die uit meestal 4 sessies bestaat, maakt juist gebruik van de talenten van beelddenkers: het visualiseren en de holistische kijk (totaalbeeld). 

Verwante onderwerpen
'Ik leer anders' begeleiding
Mini-cursus Beelddenken in beeld
Lezingen voor scholen over beelddenken

Naar boven

 

Home Juliska Bacher op LinkedIn
 
Contact
 

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis e-book
Meld je hier aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis e-book!

 
Voor profs: 5-daagse Training Coach Eigentijdse Kinderen!
Kan onder bepaalde voorwaarde ook met UWV scholingsvoucher gevolgd worden!
 
 
Aanbod voor ouders
- Begrijp hoog sensitieve kinderen
- Omgaan met BOOSheid
- Omgaan met ANGST/ZORGEN maken
- Communicatie met kids
- Beelddenken in beeld
- Consulten
- HSP begeleiding volwassenen
Aanbod voor kinderen
- Eigentijdse Kids begeleiding
- Ik leer anders+ training
Aanbod voor professionals
- Training Coach Eigentijdse Kinderen
- Mini-cursussen
 
Agenda
 
Inschrijven & contact
 
Coaches Eingentijdse Kinderen in Nederland
 
Ervaringen van ouders, kinderen en professionals
 
Test Hoogsensitiviteit
 
Tarieven
 
Algemene voorwaarden
 
Informatie over hoog sensitieve kinderen
 
Informatie over beelddenken
 
Hoog sensitieve baby's
 
Wetenschappelijk onderzoek
 
Nieuwsbrief
 
Blog
 
Wie is Juliska Bacher?
 
Missie
 
Links
 
Referenties
 
Inspirerende teksten 
 
Disclaimer
 
Ervaring pedagoog
"Ik heb erg genoten van je cursus. Je staat als een huis met veel kennis en passie. Mijn complimenten! Ik zal je zeker aanbevelen." Lees hier meer ervaringen.
 

Ervaringsverhaal: Boze voelsprieten

Lianne is 5 jaar en héél gevoelig. Ze heeft – zoals veel hoogsensitieve kinderen - moeite met drukte, harde geluiden en veranderingen. Dit uit zich in flinke driftbuien, die soms wel 2 uur kunnen aanhouden! Haar moeder Miriam ging op zoek naar antwoorden en vond deze bij de Eigentijdse Kids Begeleiding.
Mirjam: “We zien en enorme vooruitgang bij onze dochter. Vanaf het eerste consult is er een hele grote stijgende lijn!!”
Lees hier verder.

 

Moeder na volgen van mini-cursus ‘Begrijp hoog sensitieve kinderen’:
“Erg veel dank voor de heldere, prettige en superinteressante presentatie! Zoals je kon zien, werd voor mij opeens heel veel duidelijk. Mijn man en ik hebben dit weekend heel veel gepraat, gehuild en plannen gemaakt hoe we onze dochter beter kunnen begeleiden in haar tocht door het leven. Daarbij heb ik heel erg veel gehad aan jouw supergoed opgebouwde presentatie. Nogmaals vreselijk veel dank!”

 
Tag Cloud
AD(H)D  anders leren  autisme  automatiseren  baby  beelddenken  BOOS CITO toetsen Communicatie cursussen docent  dyslexie emotiekaarten ervaringen faalangst foutief diagnosticeren hersenen hoogbegaafd hooggevoelig hoogsensitief  HSK HSP Hoog sensitieve volwassenen kenmerken  klas  Kwaliteiten leerkracht leren lezen meervoudige intelligentie onzeker Overprikkeling PESTEN rekenen school slapen taal  test  tijd  verhalen wetenschap ZELFVERTROUWEN zorgen maken