Home Voor ouders Voor kinderen Voor professionals Agenda Informatie Contact
 

Ervaringen van ouders, kinderen en professionals

Een aantal ervaringen van ouders met cursussen:
Moeder van 9-jarige hooggevoelige dochter
: “Erg veel dank voor de heldere, prettige en superinteressante presentatie! Zoals je kon zien, werd voor mij opeens heel veel duidelijk. Mijn man en ik hebben dit weekend heel veel gepraat, gehuild en plannen gemaakt hoe we onze dochter beter kunnen begeleiden in haar tocht door het leven. Daarbij heb ik heel erg veel gehad aan jouw supergoed opgebouwde presentatie. Nogmaals vreselijk veel dank!”

Vader van hooggevoelige zoon van 5 jaar: We hebben de cursus als erg informatief ervaren. In de dagelijkse praktijk helpt het om in bepaalde situaties even terug te denken aan de cursus en zo beter begrip te krijgen en te houden waarom sommige dingen zijn zoals ze zijn. Daarnaast heeft het ons erg geholpen om in het algemeen meer kennis te krijgen van een hoog gevoelig kind. Qua gedrag begrijpen we hem wel een stuk beter nu. Al met al dus een erg nuttige cursus geweest; ik zou het mensen met een hooggevoelig kind zeker aanraden!!

Moeder en vader van hoogsensitieve dochter van 5 jaar: Heel verhelderend, goed, informatief en positief. Fijn dat het persoonlijk was en dat er ruimte was voor onze eigen verhalen. Het was een positief verhaal met zeker meer duidelijkheid over hoogsensitiviteit. Veel herkenning ook. Voelt als een stap in de goede richting. De combinatie van presentatie & dialoog/interactie en jouw helderheid/rust & praktische knowhow vond ik heel fijn. Heel erg bedankt!

Pedagoog: Ik heb erg genoten van je lezing. Je staat als een huis met veel kennis en passie. Mijn complimenten! Ik zal je zeker aanbevelen.

Moeder van 10 jarige zoon: “Helder, informatief en inspirerend! In 2,5 uur heb je mij veel inzicht gegeven in hoe de zorgen en angst bij mijn zoon werkt. En omdat de sfeer zo fijn was, voelde iedereen zich vrij om zijn ervaringen te delen. Erg waardevol! Morgen gaan we aan de slag met het stappenplan.”

Moeder van 5 jarige dochter: "Dit de eerste cursus die ik bij Praktijk Eigentijdse Kinderen gevolgd heb. Ondanks dat ik al best veel gelezen heb over dit onderwerp, vond ik het een hele leerzame cursus. Met name het gedeelte over de amygdala vond ik zeer verhelderend! Dit te weten, zorgt voor meer begrip naar onze dochter toe, en dat zal ze vast ook aanvoelen, met alle positieve gevolgen van dien! Daarbij vond ik het erg fijn om in contact te komen met andere ouders van HSK's, en hun ervaringen te horen, en het gevoel te krijgen dat je er niet alleen voor staat. Ook zelf ben ik door deze cursus aangemoedigd om mijn eigen angsten niet uit de weg te gaan, maar om ze "in de ogen te kijken" en te gaan doen waar ik eigenlijk bang voor ben, om zo zelf het goede voorbeeld aan onze dochter te geven."

Moeder van hooggevoelige dochter van 4 jaar: Goede koppeling tussen theorie en praktijk. Prettig in een kleine setting. Goede uitleg. Het is toepasbaar en bevestigend en dat is erg prettig. De extra toelichtingen en tips voor thuis zijn heel prettig.

Vader van hoogsensitieve zoon van 11 jaar: Heel fijn en prettig, goede sfeer. Ik vind het heel waardevol om nu meer inzicht te hebben in de beleving van een hoogsensitief kind en ook de tips waren voor mij heel waardevol.

Moeder van hoogsensitieve zoon van 6 jaar: Heel goed en helder duidelijk gemaakt wat hoogsensitiviteit bij kinderen is en hoe het zich uit. Het tempo was prettig en afwisselend. Heel mooi, zorgvuldig en goed neergezet. Je vertelt met heel veel overgave en je doet het met een hele prettige stem waar veel rust in zit, zodat je de informatie makkelijk kan opnemen. Ik vond het ook heel waardevol om me bewust te worden van hoe je als ouder op patronen en emoties van anderen kan reageren.

Moeder van 4 kinderen, waaronder een zoon van 6 jaar die hoogsensitief is en een zoon van 12 jaar met een autisme: Het was een hele prettige cursus waarin helder werd duidelijk gemaakt wat hoogsensitieve kinderen anders kunnen ervaren dan andere kinderen. Hierdoor is het mij ook duidelijker geworden wat hoogsensitiviteit allemaal met zich mee brengt en dat maakt dat je het gedrag van je kind of van andere kinderen beter kan plaatsen en rekening kan houden met bepaalde prikkels of emoties. Doordat er veel voor mij duidelijk is geworden ben ik meer flexibel en zie dat een andere aanpak of meer tijd nemen voor situaties soms veel meer oplevert en dat dat uiteindelijk beter is voor het kind en voor het gezin. Deze cursus maakt veel duidelijk aan de hand van voorbeelden, afbeeldingen maar ook doordat het prettig en duidelijk verteld wordt door Juliska Bacher wat beeldenken is, wat je kan doen met faalangst en dat positief bevestigen zo ontzettend belangrijk is. Bijzonder is dat deze cursus mij ook heeft laten zien dat er naast gelijkenissen tussen hoogsensitieve kinderen en kinderen met autisme ook hele duidelijk verschillen zijn. Het was een prettige dag met veel ruimte voor je eigen verhaal.  Al met al een hele plezierige ervaring! 

Moeder van hoogsensitieve zoon van 10 jaar: super informatief, respectvol en veel ruimte om eigen inbreng en vragen te bespreken. Ik heb erg genoten van de afgelopen 2 dagen. Ik vind dat je heel veel kennis op een goede en gestructureerde manier brengt, heel open en met alle ruimte voor vragen. Ik heb veel baat gehad aan de cursus. Ik kan dingen nu makkelijker in een een kader plaatsen en herken en doorzie dingen sneller. Eigenlijk niets dan lof. Ga vooral zo door!

Vader van hoogsensitieve zoon van 5 jaar: nuttig, compleet en erg interessant. Ik heb nu meer begrip over het waarom van onze zoon.

Moeder van hoogsensitieve zoon van 5 jaar: Leerzaam & duidelijk. Ik heb meer inzicht gekregen in het hoe & waarom bij hoog-sensitieve kinderen. Zowel voor de omgang met mijn zoon, als ook voor meer inzicht in mijzelf. Bedankt!

Moeder van hoogsensitieve zoon van 2,5 jaar: Ik vond het een prettige workshop met veel bruikbare tips. Ook vond ik het heel fijn om zoveel ervaringen uit te kunnen wisselen. Je bent een mooi persoon en brengt de informatie met veel passie en interesse over. Bedankt!

Moeder van hoogsensitieve zoon van 6 jaar: Ik vond het een heel prettige lezing. Je vertelt de dingen helder en begrijpelijk met hart voor de zaak. Praktisch, open sfeer en veel herkenning!

Moeder van hoogsensitieve dochter van 4 jaar: Ik vond het een fijne en leerzame middag. Leuk dat je boeken over dit thema had meegenomen. Het stuk over ordening heeft veel duidelijk gemaakt, ik begrijp nu beter waarom onze dochter soms zo heftig reageert op veranderingen en nieuwe situaties.  

Vader van hoogsensitieve zoon van 7 jaar: Veel herkenning, zowel wat onze zoon betreft als mijzelf. De uitleg was erg verhelderend en het werkt heel verklarend. Mooie verhalen!

Moeder van hoogsensitieve dochter van 4 jaar: Een feest van herkenning! Goede afwisseling tussen theorie en praktijkvoorbeelden. Met veel bezieling en heel helder overgebracht en veel nuttige informatie en tips. Heel fijn dat er tijd was voor eigen inbreng en vragen!

Vader van hoogsensitieve zoon van 6 jaar: De informatie was heel duidelijk, goede opbouw en fijn dat er visuele ondersteuning was. Veel ruimte voor interactie. Alles was interessant. Het had van mij ook langer mogen duren!

Juliska Bacher, moeder van hoogsensitieve dochter van 6 jaar: Ik ervaar zelf dat meer kennis over hoog sensitiviteit maakt dat ik mijn hoog gevoelige dochter beter begrijp en me beter kan afstemmen op wat zij nodig heeft. Ik kan haar ook beter helpen zichzelf te begrijpen in relatie tot minder sensitieve mensen. Of zoals ze zelf zegt: "Mama maakt dingen makkelijker voor mij!"

Naar boven

 

Een aantal ervaringen van leerkrachten, pedagogen, nannies en gastouders met de cursussen
Nanny:
De workhop vond ik heel verhelderend. Ondanks dat ik meerdere boeken heb gelezen over hoogsensitiviteit, gaf de cursus nieuwe inzichten. Met name hoe ik de ADHD en ASS van mijn kinderen kan plaatsen tegenover mijn hoogsensitiviteit. Ik kreeg meer besef hoe sterk bij hun de intensiteit van de prikkels is en wat hun 'neutrale staat' is.
Ik snap nu ook beter de reacties van anderen in het verleden op mijzelf. Ik weet slechts enkele jaren dat ik hoogsensitief ben. Aangezien in mijn familie en vriendenkring hoogsensitiviteit, ASS en ADHD meer voorkomt is het voor mij 'normaal' iets anders te zijn dan anderen en waren de reacties op bijvoorbeeld de werkvloer soms een raadsel voor mij. Ik had deze cursus graag eerder gehad! 

Leerkracht: Een hele sterke cursus! To the point, helder en informatief! Je hebt op een plezierige en bevlogen manier helder gemaakt hoe het is om hooggevoelig te zijn en veel praktische handvatten gegeven! Veel dank!

Gastouder: Met veel dankbaarheid kijk ik terug op de cursus. Nu begrijp ik pas goed wat het betekent om hoogsensitief te zijn. Meteen na de cursus heb ik de tips toegepast bij mijn gastkind. En wat een verschil! Daar waar er voorheen nog wel eens strijd kon zijn, was er nu meer rust! Zowel bij hem als bij mij. Ik heb er ook met de ouders van mijn gastkind over gesproken. Zij hebben meteen je website bezocht. Wat een herkenning! 

Juf S: Voorheen was hoog sensitiviteit een 'vaag' begrip voor mij. Maar door de duidelijke uitleg en goede voorbeelden heb ik er nu een concreter beeld bij. Nu ik er meer kennis over heb, kan ik het in de klas eerder herkennen en meteen goed handelen. Verder ben ik me meer bewust van het feit dat er hoogsensitieve kinderen bestaan en dat zij anders kunnen reageren. Vooral dat bewustzijn vind ik waardevol. Ik merk dat ik ook bij nieuwe kinderen let op hun reacties en probeer daar op mijn beurt op de juiste manier op te reageren. Ook zijn bepaalde tips die je gegeven hebt zinvol voor meerdere kinderen. 

Leerkracht groep 5 over cursus Beelddenken: Ik stond er vrij blanco in, maar gaandeweg werd ik enthousiaster en enthousiaster! Waar ik bij aanvang één specifiek kind uit mijn groep in gedachten had, werden het er steeds meer, waarvan ik nu begrijp waarom mijn uitleg soms niet aan komt. En waarom de prestaties achter blijven. En waarom ik ze onzekerder zie worden. Veel 'aha-belevenissen' dus! De tips die je gaf, zijn niet alleen waardevol voor de visuele kinderen,m maar het gros is veel breder toepasbaar. Ook herkende ik er meer van mezelf in dan verwacht. Op vele manieren was dit dus een zeer inspirerende cursus! Een aanrader voor elke leerkracht!

Pedagoog: Fijne lezing! Goed voorbereid, veel informatie en leuke afwisseling met oefeningen en filmpje.

Nanny: Een hele fijne en leerzame presentatie! Veel praktische voorbeelden en handige tips. Ik kan hier veel mee in mijn werk.

Juf O: De lezing heeft mij absoluut meer inzicht gegeven in hoog sensitieve kinderen en helpt mij bij het begeleiden van kinderen in de klas. Het laat ook zien dat kinderen over één kam scheren niet mag en kan. En dat we moeten gaan zoeken naar onderwijs waar iedereen zichzelf mag zijn.

Intern begeleider: "Je hebt een helder beeld geschetst over beelddenken. In mijn werk als begeleider zijn de tips die je gegeven hebt ook bruikbaar zonder het 'etiket' beelddenken. Alles wat werkt om een kind te helpen zich iets eigen te maken en te helpen ontwikkelen is meegenomen. Ook andere kinderen kunnen leren meer gebruik te maken van de rechter hersenhelft. Een prettige voordracht met veel passie voor de kinderen! Bedankt!"

Pedagoog: Ik vind het belangrijk om alle kinderen te begrijpen en serieus te nemen. Want de volwassene is degene die zich kan aanpassen aan het kind. Kennis van hoog sensitiviteit is dan wel belangrijk. Dat dat heb jij vanavond in ruime mate geboden. Helder en praktisch!

Juf M: Deze mini-cursus heeft mij meer inzicht gegeven in hoog sensitieve kinderen. Met name over wat er fysiek gebeurt en welke benadering een hoog sensitief kind kan helpen. Ik denk dat we zelfs met hele simpele veranderingen (bv. de inrichting) meer tegemoet kunnen komen aan de behoeftes van HSK. Leerkrachten moten in staat zijn te kunnen denken en handelen vanuit verschillen in kinderen. Dat gebeurt eerst vanuit begrijpen. En heeft deze mini-cursus mij gebracht!

Pedagoog: Ik heb erg genoten van je lezing. Je staat als een huis met veel kennis en passie. Mijn complimenten! Ik zal je zeker aanbevelen.

Juf G: De lezing heeft mij zeer zeker aan het denken gezet! Het leert je anders te kijken naar kinderen. Zodat kinderen zichzelf mogen zijn en ook leren (aan de groep) hoe ieder kind zijn eigen plek heeft in de groep.

Juf A: Op de PABO leer je wel over dys-dingen, maar amper over deze eigenschap. De lezing heeft mij veel geleerd: het erkennen naar de kinderen toe van gevoelen en benoemen van veranderingen, maar ook waar je mee bezig bent. Vooral het fysieke effect van hoog sensitief zijn, was een eye-opener voor mij.

Juf I: Het belangrijkste effect is voor mij, dat ik na je workshop, meer bewuster ben gaan kijken naar de kids. Ik realiseerde me dat sommige kinderen erg gebaat zijn met even rustig bij me zitten en babbelen. Even uit de hectiek van de klas. Ik heb dan ook een aantal kids in de laatste schoolweken bewust uitgenodigd voor een gesprekje. Ook  ben ik me nu meer bewust van wanneer een kind overprikkeld is en wat ik dan kan bieden: rust, ruimte en aandacht. Het waardevolle was zeker ook om samen met mijn collega's de workshop te ervaren en ieders gevoelens en reacties te zien en horen!

Leerkracht groep 7: Ik heb nu meer inzicht over hoe een beelddenker denkt ten opzichte van een taaldenker (de twee hersenhelften). En dat ze om te beginnen het complete beeld gezien moeten hebben. Verder heb ik nu meer begrip voor ze dat er erg veel in hun hoofd om gaat. Ik heb veel handige tips voorbij zien komen. Een zeer sterke lezing, passend bij de doelgroep: het onderwijs. 

Juf E: Alhoewel ik al het één en ander afwist over hoog sensitiviteit hebben de goede uitleg en vele voorbeelden mij nog meer kennis en helderheid gebracht over dit onderwerp. Het zorgt voor meer begrip. Ook de tips waren heel nuttig!

Juf en moeder van hoogsensitieve dochter van 10 jaar: Ik heb meer bewustwording gekregen over hoe je om moet gaan met gevoelige kinderen, in hoe zij denken en handelen. Het was heel interessant, ga zo door!

PABO studente: De lezing gaf veel achtergrondinformatie en tips, waardoor ik gedragingen en reacties nu beter kan begrijpen. Je gaf ook veel bruikbare tips die ik als leerkracht kan inzetten. 

Naar boven

 

Een aantal ervaringen met de HS Kids Begeleiding

Moeder van hoog sensitieve dochter van 10 jaar: "Het is voor ons mooi om te zien wat de begeleiding met Evelien doet. We zien écht een verandering in haar, ze wordt zelfbewuster. Vanochtend had ik nog een gesprek met haar. Ze heeft morgen schoolreisje naar een pretpark en dat vindt ze erg spannend. Ze ziet er tegenop dat zij dan de enige is de nergens in durft. Het verschil is nu echter dat ze niet druk wordt zoals voorheen, maar het bespreekt. En het geeft mij woorden om met haar in gesprek te gaan. Ik kan haar uitleggen dat het voor haar ook erg spannend is, dat ze gewoon zichzelf mag zijn. Ook dingen mag uitproberen en zichzelf uitdagen, maar ze kan ook sterk zeggen dat ze niet wil. Ze mag gewoon zichzelf zijn. Dat helpt haar!!"

Meisje van 5 jaar: Dit zeer gevoelige meisje wilde ze al niet in een box liggen, omdat deze veel te ruim was en te weinig veiligheid bood. Ze zit nu in groep 2 en heeft – zoals veel hoog sensitieve kinderen - moeite met drukte, harde geluiden en veranderingen. Dit uit zich in flinke driftbuien, die soms wel 2 uur kunnen aanhouden! Haar moeder ging op zoek naar antwoorden en vond deze bij de HS Kids Begeleiding.
Moeder: “We zien en enorme vooruitgang bij onze dochter. Vanaf het eerste consult is er een hele grote stijgende lijn bij Lianne over haar zelfbeeld en over wat ze kan en durft. Waar ze vorig jaar nog hard huilend aan de juf geplakt zat omdat Sinterklaas op school kwam, stond ze dit jaar gewoon vrolijk mee te zingen en ging ze zelfs bij hem op schoot zitten! We zien ook dat ze haar gevoel beter kan uiten dankzij de leuke en speelse oefeningen. Tuurlijk kan ze nog wel eens boos worden en stress ervaren, maar ze kan nu goed aangeven waar het vandaan komt en wat ze moeilijk vindt. Wij kunnen haar hierdoor beter helpen. We merken ook dat de boosheid en stress veel minder lang blijft hangen. Het is heel fijn om te zien dat ze zoveel meer zelfvertrouwen heeft gekregen!"

Moeder van 9-jarige hooggevoelige zoon: "De krachtdier oefening, die we bij jou gedaan hebben, heeft heel goed gewerkt! Bij thuiskomst heeft Twan nog een paar keer met veel plezier zijn boekbespreking geoefend. Hij stond als een huis, had er zin in en...haalde een 10! Sindsdien hebben we het vaker over de krachtdieren en heeft hij zelfs zijn wolf al eens aan mij uitgeleend. Dank je wel voor deze mooie ervaring!"

Meisje van 6 jaar: voelt zich niet op haar gemak op school. Neemt nauwelijks deel aan groepsactiviteiten. Na het volgen van de HS Kids Begeleiding is zij zelfverzekerder geworden en heeft meer plezier op school. Door een lezing op school over hoog sensitiviteit kunnen de leerkrachten nu ook beter inspelen op haar behoeften. 

Jongen van 7 jaar: voordat hij naar de basisschool ging, had hij een positief zelfbeeld. Sinds hij echter op school zit, kampt hij met grote onzekerheid. Hij is erg kritisch op zichzelf en heeft geregeld woedeaanvallen. Al na een paar afspraken had hij bijna geen woedeaanvallen meer! Hij voelt zich nu meer gezien en kan meer zichzelf zijn. 

Jongen van 8 jaar: schrok erg als de juf in de klas schreeuwde en had moeite met veranderingen. Nu heeft hij geleerd hoe hij de impact van een schreeuwende juf snel en makkelijk los kan laten. Eveneens snapt hij nu beter waarom veranderingen voor hem spannender kunnen zijn en kan hij ook beter omgaan met de onzekerheid van nieuwe situaties. 

Moeder van 9-jarige hooggevoelige zoon: "De krachtdier oefening, die we bij jou gedaan hebben, heeft heel goed gewerkt! Bij thuiskomst heeft Twan nog een paar keer met veel plezier zijn boekbespreking geoefend. Hij stond als een huis, had er zin in en...haalde een 10! Sindsdien hebben we het vaker over de krachtdieren en heeft hij zelfs zijn wolf al eens aan mij uitgeleend. Dank je wel voor deze mooie ervaring!"

Jongen van 6 jaar: had moeite om met zijn emoties om te gaan, ging op school vaak 'op slot' en wilde nergens aan mee doen. Was ook vaak boos en bleef daar dan lang in hangen. Na het volgen van de HS Kids Begeleiding is hij zeker veranderd, vertelt zijn moeder. "Hij voelt zich meer begrepen, kan hij beter met zijn emoties omgaan en is hij sneller uit een boze bui. Hij beseft nu dat het niet erg of raar is om emoties te hebben. Ook is hij nu veel meer open naar andere mensen en durft zijn dans- en zangkwaliteiten enthousiast te uiten! Hij voelde zich snel op zijn gemak bij jou en vond het altijd leuk!"

Meisje van 7 jaar: werd steeds onzekerder en boos op zichzelf. Na een paar 'HS Kids' sessies begrijpt zij zichzelf beter en heeft ze veel meer zelfvertrouwen gekregen. Ze ziet nu in dat anders zijn geen probleem is en ze kan ook veel meer rust creëren. Ze staat nu weer heerlijk blij en zorgeloos in het leven! 

Jongen van 10 jaar: was erg gesloten en onzeker. Na het volgen van de HS Kids Begeleiding is zijn zelfvertrouwen gegroeid en durft hij veel meer van zichzelf te laten zien. Hij is nu meer open en in contact met anderen en heeft meer plezier op school.

Een moeder van een vijfjarige hoog gevoelige dochter over de HS Kids Begeleiding:
"Mijn dochter vond het de eerste keer best eng. Alleen naar Juliska toe vond ze een hele stap. Toen ik haar ophaalde, wilde ze niet meer weg. Het was er leuk en ze mocht knutselen!
We gingen naar Juliska, omdat onze dochter moeite had met het wennen op school. Haar gedrag was agressief. Zo is ze qua persoonlijkheid niet, maar zo uitte ze zich, omdat ze het zo ontzettend spannend vond. We merkten dat ze hulp nodig heeft bij het plaatsen van gevoelens en emoties. Ze is een kind wat alles in zich opneemt en jaren later nog letterlijk kan vertellen hoe iets was. Als vierjarige heb je dan een hoop te verwerken.
Na een paar afspraken gaat het al een stuk beter. Ook wij snappen haar beter, omdat we meer lezen over hooggevoelige kinderen, elke keer een verslag krijgen van Juliska en we haar 'huiswerk' kunnen lezen. Zelf heeft ze het gevoel dat ze gehoord wordt! Wij hebben het gevoel dat ze ons weer hoort. Wat een paar afspraken met Juliska al niet kunnen doen!"

Interview met Olaf en zijn moeder
Olaf is een hoog gevoelige jongen van 11 jaar. Hij had soms last van 'snelheidsaanvallen', zoals hij dat zelf noemde. Alles ging dan sneller in zijn hoofd. Soms was hij zo overweldigd door prikkels dat hij zelfs afstand anders ervoer: een muur die dichtbij was, was voor hem heel ver weg.
Het klinkt misschien vreemd, maar het heeft een logische verklaring: door overprikkeling kunnen de hersenen gedesoriënteerd kunnen raken. De hersenen zien dan niet wat de ogen zien, maar een veranderende waarneming van beelden. Ook kan je gevoel van tijd hierdoor versnellen. Door grote overprikkeling kunnen de hersenen in principe elke werkelijke waarneming veranderen
Voor Olaf en zijn moeder was dit één van de redenen om naar HS Kids Begeleiding te komen.

Ik stelde Olaf en zijn moeder de volgende vragen:

> Hoe vond je het om naar de HS Kids Begeleiding te gaan?
Olaf: "Leuk en vooral heel erg leerzaam! We deden leuke oefeningen en ik kreeg handige tips."
Zijn moeder vertelt dat Olaf vaak een heel druk en vol hoofd had, vooral na een intensieve dag op school. "Maar nu doet Olaf regelmatig bepaalde oefeningen, die hij tijdens de begeleiding geleerd heeft, waardoor hij meer rust ervaart. En hij ging inderdaad met veel plezier naar de begeleiding!"
> Wat voor verschil merk je?

Olaf: "Heel veel! Ik heb niet meer zoveel last van snelheidsaanvallen. Voordat ik naar jou kwam, had ik daar veel last van." Zijn moeder ziet ook dat Olaf op bepaalde punten meer zelfvertrouwen heeft gekregen, omdat dingen duidelijker voor hem zijn geworden. "Hij begrijpt nu waarom hij soms anders reageert dan andere kinderen." En jezelf begrijpen is een belangrijke stap naar jezelf aanvaarden zoals je bent!
> Wat heb je geleerd?

Olaf:"Te veel om op te noemen, maar wel in kleine stapjes. Niet dat je ineens heel veel informatie krijgt in een korte tijd. Ik heb geleerd om het rustiger te maken in mijn hoofd en goed op mijn voeten te staan. De oefeningen om goed op mijn voeten te gaan, vond ik ook heel leuk! Ik gebruik meestal 'in de knoop, uit de knoop' en de 'auratuin' is ook heel handig."
> Hoe heb je dat geleerd?

Olaf: "Ik luisterde goed naar het verhaal dat je voorlas. We deden leuke opdrachten, op papier en staand. En ik mocht kaartjes trekken, wat ik erg leuk vond!!"
Zijn moeder voegt hier aan toe dat hij bepaalde gebeurtenissen nu bewust probeert op te ruimen, zodat die minder blijven rond spoken in zijn systeem en hij er minder last van heeft. "Hij kan nu over het algemeen beter om gaan met zijn sensitiviteit." 

Naar boven

 

Een aantal ervaringen met de 'Ik leer anders' begeleiding

Marina (6 jaar) is een hoog gevoelig meisje dat overwegend in beelden denkt. De juf vindt dat het tempo van lezen omhoog moet en ziet dat ze nog vaak letters door elkaar husselt. Ook leest ze bijvoorbeeld 'fee', terwijl er 'elfje' staat.
Als haar ouders een mini-cursus over hoog sensitieve kinderen bijwonen, herkennen ze er veel van hun dochter in. Maar ook Erica, de moeder van Marina, ziet veel van zichzelf terug in zowel het hoog sensitieve als in het beelddenken! Omdat ze zelf zo goed weet hoe het is om je 'anders' te voelen op school, maakt ze een afspraak voor de 'Ik leer anders' begeleiding voor Marina.
In overleg bepalen we de onderwerpen en de frequentie van de afspraken, rekening houdend met de jonge leeftijd van Marina. Ook krijgen ze tips mee om Marina thuis op leuke en luchtige wijze te helpen.
Na elke afspraak merken ze vooruitgang! Na de eerste keer vertelt Erica dat ze duidelijk veranderingen ziet in de tekeningen die Marina zo graag maakt. Die zijn mooier en meer 3 dimensionaal. Ze heeft zelfs een tekenwedstrijd gewonnen! "Dat is geen toeval", zegt de Erica enthousiast. En dat klopt. Want tijdens de eerste afspraak hebben we het 'hoofd opgeruimd'. Dit zorgt voor meer rust, een betere focus en een heldere kijk, waardoor haar ruimtelijke inzicht beter tot zijn recht komt.
Bij de volgende afspraak vertellen ze over de vooruitgang bij het schrijven. Geen gespiegelde letters meer! En trots laat Marina de twee boekjes zien, die ze (correct) geschreven heeft!
Bij de vierde en laatste afspraak besteden we aandacht aan het rekenen. Marina reageert enthousiast en maakt spontaan een boekje over de 'verliefde vriendjes van 10'. Ook vertelt ze dat ze op school een toets gehad hebben en dat ze de op één na beste was!
Op school merkt de juf ook significante vooruitgang bij het lezen en schrijven. Hierdoor staat ze meer open voor tips voor visuele leerlingen. Ze geeft Marina ook een betere plek in de klas, waardoor ze een meer overzicht heeft en minder snel afgeleid wordt.
Erica vat hun ervaring als volgt samen:
"Deze training heeft Marina heel goed geholpen! Juliska weet kinderen heel erg op hun gemak te stellen. Marina ging dus ook altijd met plezier naar haar toe. Op school gaat het veel beter en ik zie ook dat Marina meer zelfvertrouwen heeft gekregen en zich nu 'steviger' voelt."

Louise, moeder van de 9-jarige Anna: "Anna was al vanaf baby heel onrustig en wisselend in haar stemmingen. Ze kan heel uitbundig zijn, maar ook erg somber. Sinds 1,5 jaar heeft ze veel moeite met inslapen en op school gaat ze met spelling en rekenen steeds meer achteruit. Ze heeft ook weinig zelfvertrouwen. Na veel google-en kwam ik uit op de website van ‘Praktijk Eigentijdse kinderen’. Wat een herkenning! Ik heb de twee vragenlijsten in gevuld en weet het nu wel zeker: Anna is hoog sensitief en beelddenker! Hoe kunnen we haar helpen?”
HS Kids Begeleiding: Fysieke focus
We hebben bij Anna eerst aandacht besteed aan lichamelijke focus, oftewel lichaamsbewustwording. Hoog sensitieve kinderen versmelten zo makkelijk met hun omgeving, dat het heel belangrijk is dat ze zich bewust worden van hun eigen fysieke lichaam, wie zij zelf zijn en wat het betekent om hoog sensitief te zijn. Louise: ““Anna was erg onrustig, snel boos en kon zich niet ontspannen. Bij Juliska heeft ze geleerd met haar gevoel om te gaan, waardoor de spanning zich minder opstapelt en ze zich makkelijker kan loslaten. En ze heeft zichzelf beter leren kennen. Ze weet nu wat het betekent om heel gevoelig te zijn en dat daar niets mis mee is. Met de oefeningen die ze geleerd heeft, kan ze nu ook makkelijker bij zichzelf blijven. Dit heeft haar minder onrust en meer ontspanning gebracht!”
Ik leer anders: Mentale focus
Toen Anna meer lichaamsbewustzijn had en lekkerder in haar vel zat, heeft ze met de visuele leermethode ‘Ik leer anders’ geleerd haar mentale aandacht te richten. In de eerste plaats heeft ze de beelden en herinneringen in haar hoofd gescheiden heeft van de lesstof, zodat ze minder associeert op school en zich makkelijker kan concentreren. Anna ervoer ook vaak veel verwarring en frustraties, omdat de talige en lineaire manier van lesgeven niet aansloot op haar manier van denken. Doordat zij zich nu weet van hoe haar hersenen werken, kan ze ook bewust profiteren van de vele voordelen die het beelddenken heeft. Louise: “Anna had weinig zelfvertrouwen op school, vooral door de problemen met rekenen en spelling. Na de eerste sessie was Anna meteen al reuze enthousiast! We zijn thuis aan de slag gegaan met het visueel opslaan van woordbeelden en de tafels. We hebben samen hard gewerkt om Anna’s achterstand in te lopen. Het resultaat is geweldig! Na 3 ‘Ik leer anders’ sessies is Anna bij de Cito toets voor spelling 10 maanden vooruit gegaan en bij rekenen 7 maanden! Anna weet nu dat ze op een andere manier wel goed kan leren!”
Combinatie van HS Kids Begeleiding en Ik leer anders
Louise: “De combinatie van HS Kids Begeleiding en Ik leer anders heeft Anna erg goed geholpen. Ze ging er graag naar toe en verliet de sessies altijd met een prettig en ontspannen gevoel. En omdat je er als ouder bij mag blijven, heb ik haar mijn dochter ook beter leren kennen. Ik begrijp nu beter wat het betekent om hoog sensitief te zijn en hoe beelddenken werkt. Dankzij de vele tips die we kregen tijdens de begeleiding en bij de mini-cursus die ik gevolgd heb, kan ik Anna nu beter helpen. Dochter blij, moeder blij!”

Roel is 9 jaar, vrolijk, gevoelig en heel creatief: hij heeft zijn eigen kamer ontworpen. Op school heeft hij vaak zijn werk niet af. De moeilijke sommen gaan best goed, maar met de eenvoudige rekenopdrachten heeft hij moeite. Ook topografie en spelling vindt hij lastig. En hij is onzeker. Roel is een beelddenker.
Bij zijn eerste bezoek voor de 'Ik leer anders' training komt Roel wat verlegen binnen. Als ik hem uitleg wat beelddenken is en wat de vele voordelen ervan zijn, roept hij blij uit "Dat heb ik ook!". Een stukje inzicht in zijn eigen manier van denken en erkenning zorgen er meteen voor dat Roel rechtop gaat zitten en vol aandacht is.
Het eerste wat we doen, is zijn hoofd 'opruimen'. Daar schikt hij even van. "Maar de plaatjes moeten wel blijven, hoor!" zegt Roel. Natuurlijk. Maar ze krijgen een aparte plek. Net zoals de lesstof voor taal en lezen en die voor rekenen een eigen plek krijgen. Zodat je je tijdens schoolwerk beter kan concentreren en minder snel afgeleid wordt.
Meteen na de eerste afspraak merkt Roel al vooruitgang! Hij heeft samen met zijn moeder de woorden van het dictee op de 'Ik leer anders' manier geoefend. En bingo! Hij had voor het eerst een 'goed' gehaald!
Bij de volgende bezoeken besteden we aandacht aan het rekenen. We beginnen bij het totaalbeeld (het honderdveld). Daarna gaan we verder met de tafels en het automatiseren van 'vriendengroepjes'. Dat vind hij niet alleen heel handig, maar ook erg leuk om te doen! Ook werken we aan minsommen met grotere getallen. Roel had daar zelf een complexe strategie voor bedacht - creatief als hij is -, omdat hij niets kon met de aanpak die hij op school aangereikt had gekregen. Dat kan eenvoudiger!
Roel gaat met sprongen vooruit op school: minder spellingfouten, het lezen gaat vloeiender en bijna foutloos en hij krijgt geen hoofdpijn meer bij rekenen! Zijn moeder geeft aan dat ook de positieve benadering veel uit maakt. In plaats van 'fout' te zeggen, hebben we het over "het staat niet goed in je hoofd". En dan heb je ook meteen de oplossing te pakken: even goed in het hoofd zetten!
Twee weken na zijn laatste bezoek mailt Roel's moeder mij nog een succesverhaal:
"We zijn afgelopen week begonnen met het leren van de topo-toets. We hebben de werkwijze van jou toegepast. We hebben 3 x geoefend, maximaal 15 minuten per keer. Alle plaatsnamen zitten er nu in. Maar het belangrijkste is dat hij het een leuk werkje vond! Hij kwam vrijdag vol zelfvertrouwen de klas uit. Ze hadden klassikaal topo geoefend. Hij kende ze allemaal! Wat was hij blij!"
En deze positieve verandering zet zich voort. Een paar maanden later vertelt Roel's moeder:
"We merken dat Roel rustiger is geworden. Hij slaapt veel beter, is meer uitgerust en zit beter in zijn vel. Hij was altijd al een vrolijk en opgewekt kind, maar zijn onzekerheden staan hem nu niet meer zo in de weg. Dat is fijn voor hem! Op school gaat het heel goed. Vandaag heeft hij zijn spreekbeurt gehad. Het is erg goed gegaan. Zowel de voorbereiding als de uitvoering! Iedereen blij!"

Rianne (10 jaar) haalt op school hoge cijfers, maar heeft niet echt door hoe goed ze het doet. Ze heeft over het algemeen weinig zelfvertrouwen en veel bevestiging nodig. Zelf zegt ze vaak last te hebben van een druk hoofd. Uit een EEG kwam naar voren dat Rianne auditief erg slecht was, maar visueel enorm sterk. Dit was voor haar moeder Karin reden om Rianne de Ik leer anders training te laten doen
Karin: ”Rianne ging met plezier naar de training en ze vond het absoluut fijn om inzicht te krijgen in haar manier van denken. Wij zien ook dat ze rustiger geworden is, minder snel boos wordt en meer dingen bespreekt of uitspreekt. Ze weet nu dat ze de dingen wel goed doet en is daardoor positiever geworden. Ik kan zeker zeggen dat door deze training haar zelfvertrouwen gegroeid is!”

Naar boven

 

Home Juliska Bacher op LinkedIn
 
Contact
 

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis e-book
Meld je hier aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis e-book!

 
Voor profs: 5-daagse Training Coach Eigentijdse Kinderen!
Kan onder bepaalde voorwaarde ook met UWV scholingsvoucher gevolgd worden!
 
 
Aanbod voor ouders
- Begrijp hoog sensitieve kinderen
- Omgaan met BOOSheid
- Omgaan met ANGST/ZORGEN maken
- Communicatie met kids
- Beelddenken in beeld
- Consulten
- HSP begeleiding volwassenen
Aanbod voor kinderen
- Eigentijdse Kids begeleiding
- Ik leer anders+ training
Aanbod voor professionals
- Training Coach Eigentijdse Kinderen
- Mini-cursussen
 
Agenda
 
Inschrijven & contact
 
Coaches Eingentijdse Kinderen in Nederland
 
Ervaringen van ouders, kinderen en professionals
 
Test Hoogsensitiviteit
 
Tarieven
 
Algemene voorwaarden
 
Informatie over hoog sensitieve kinderen
 
Informatie over beelddenken
 
Hoog sensitieve baby's
 
Wetenschappelijk onderzoek
 
Nieuwsbrief
 
Blog
 
Wie is Juliska Bacher?
 
Missie
 
Links
 
Referenties
 
Inspirerende teksten 
 
Disclaimer
 
Ervaring pedagoog
"Ik heb erg genoten van je cursus. Je staat als een huis met veel kennis en passie. Mijn complimenten! Ik zal je zeker aanbevelen." Lees hier meer ervaringen.
 

Ervaringsverhaal: Boze voelsprieten

Lianne is 5 jaar en héél gevoelig. Ze heeft – zoals veel hoogsensitieve kinderen - moeite met drukte, harde geluiden en veranderingen. Dit uit zich in flinke driftbuien, die soms wel 2 uur kunnen aanhouden! Haar moeder Miriam ging op zoek naar antwoorden en vond deze bij de Eigentijdse Kids Begeleiding.
Mirjam: “We zien en enorme vooruitgang bij onze dochter. Vanaf het eerste consult is er een hele grote stijgende lijn!!”
Lees hier verder.

 

Moeder na volgen van mini-cursus ‘Begrijp hoog sensitieve kinderen’:
“Erg veel dank voor de heldere, prettige en superinteressante presentatie! Zoals je kon zien, werd voor mij opeens heel veel duidelijk. Mijn man en ik hebben dit weekend heel veel gepraat, gehuild en plannen gemaakt hoe we onze dochter beter kunnen begeleiden in haar tocht door het leven. Daarbij heb ik heel erg veel gehad aan jouw supergoed opgebouwde presentatie. Nogmaals vreselijk veel dank!”

 
Tag Cloud
AD(H)D  anders leren  autisme  automatiseren  baby  beelddenken  BOOS CITO toetsen Communicatie cursussen docent  dyslexie emotiekaarten ervaringen faalangst foutief diagnosticeren hersenen hoogbegaafd hooggevoelig hoogsensitief  HSK HSP Hoog sensitieve volwassenen kenmerken  klas  Kwaliteiten leerkracht leren lezen meervoudige intelligentie onzeker Overprikkeling PESTEN rekenen school slapen taal  test  tijd  verhalen wetenschap ZELFVERTROUWEN zorgen maken