Home Voor ouders Voor kinderen Voor professionals Agenda Informatie Contact
 

Dr. Anna Bosman over het belang van meer kennis over hoog sensitiviteit

Cijfers uit een Europees rapport laten zien dat Nederland het hoogste percentage kinderen heeft met een officiële diagnose. Hoe komt dat?

Volgens dr. Anna M. T. Bosman, Universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit Nijmegen, hangt dat samen met de volgende twee factoren:

  • Politiek: het Nederlandse financieringsstelsel is zo ingericht dat er alleen extra hulp (lees: extra geld) ingezet kan worden voor kinderen die problemen ervaren in hun ontwikkeling als er een erkende diagnose is gesteld.
  • Onwetendheid: het feit dat zo'n 20% van de mensheid hoogsensitief is, is maar bij weinig mensen die in het onderwijs of de zorg werken bekend.

Anna Bosman benadrukt dat hoogsensitiviteit uitdrukkelijk geen afwijking is, maar een eigenschap dat een deel van de mensen èn de dieren karakteriseert. Desondanks kunnen hoogsensitieve kinderen en volwassenen het wel wat moeilijker hebben in onze prikkelrijke Westerse maatschappij. Door de overdaad aan prikkels kunnen zijn overweldigd raken, waardoor ze ander gedrag kunnen vertonen. Zij voegt hieraan toe: "Overijverige diagnosestellers classificeren dit gedrag te snel in termen van afwijkingen, zonder na te gaan of het waargenomen gedrag mogelijk een compensatiestrategie is. Ik pleit er dus voor om bij het onderzoek naar leer-, ontwikkelings- of gedragsproblemen ook de mogelijke aanwezigheid van hoogsensitiviteit te onderzoeken. Ik voorspel dat het aantal kinderen met een officiële diagnose gaat dalen en ik hoop dat we daarmee tevens het begrip vergroten voor kinderen en volwassenen die de hectiek van de huidige maatschappij wat minder aantrekkelijk vinden."

Conclusie
Ook vanuit de wetenschap wordt dus het belang van meer kennis over en inzicht in hoog sensitiviteit onderstreept! Het opent mogelijkheden om de kinderen op een passende & positieve manier te ondersteunen bij de uitdagingen van deze eigenschap en het verder ontwikkelen van hun (daaraan gerelateerde) talenten!
Bij alle cursussen die Praktijk Eigentijdse Kinderen aanbiedt, is inzicht altijd één van de belangrijkste ingrediënten. Want als je als ouder, leerkracht of begeleider begrijpt waarom een kind doet zoals hij doet, dan kan je ook voorbij het gedrag kijken naar de achterliggende behoeftes van het kind. Een kind gedraagt zich immers niet voor de lol boos, angstig, onzeker of overprikkeld!

Positieve effect van inzicht
Net als veel andere ouders, vertelde Sonja dat ze meteen na het volgen van de mini-cursus Begrijp hoog sensitieve kinderen een positieve verandering thuis bemerkte. Sonja: “Wij hebben de afgelopen twee weken zoveel meer rust in huis ervaren met onze zoon. Alles loopt wat makkelijker! Natuurlijk ga ik nu ook anders om met sommige dingen, maar het is ook net alsof hij voelt dat ik hem nu beter begrijp en daardoor lekkerder in zijn vel zit!” En inderdaad: een kind dat zich zich begrepen voelt, groeit in zelfvertrouwen! Bovendien opent het de weg naar positieve veranderingen!

 

Meer info

  • Lees hier (voor ouders) en hier (voor professionals) meer over het vergroten van kennis over en inzicht in hoogsensitiveit
  • Lees hier de ervaringen van eerdere deelnemers van cursussen.
  • Meld je hier aan voor de maandelijkse nieuwsbrief met veel informatie en tips over hoog sensitieve kinderen
  • Lees hier het volledige artikel van Anna Bosman.

 

Home Juliska Bacher op LinkedIn
 
Contact
 

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis e-book
Meld je hier aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis e-book!

 
Voor profs: 5-daagse Training Coach Eigentijdse Kinderen!
Kan onder bepaalde voorwaarde ook met UWV scholingsvoucher gevolgd worden!
 
 
Aanbod voor ouders
- Begrijp hoog sensitieve kinderen
- Omgaan met BOOSheid
- Omgaan met ANGST/ZORGEN maken
- Communicatie met kids
- Beelddenken in beeld
- Consulten
- HSP begeleiding volwassenen
Aanbod voor kinderen
- Eigentijdse Kids begeleiding
- Ik leer anders+ training
Aanbod voor professionals
- Training Coach Eigentijdse Kinderen
- Mini-cursussen
 
Agenda
 
Inschrijven & contact
 
Coaches Eingentijdse Kinderen in Nederland
 
Ervaringen van ouders, kinderen en professionals
 
Test Hoogsensitiviteit
 
Tarieven
 
Algemene voorwaarden
 
Informatie over hoog sensitieve kinderen
 
Informatie over beelddenken
 
Hoog sensitieve baby's
 
Wetenschappelijk onderzoek
 
Nieuwsbrief
 
Blog
 
Wie is Juliska Bacher?
 
Missie
 
Links
 
Referenties
 
Inspirerende teksten 
 
Disclaimer
 
Ervaring pedagoog
"Ik heb erg genoten van je cursus. Je staat als een huis met veel kennis en passie. Mijn complimenten! Ik zal je zeker aanbevelen." Lees hier meer ervaringen.
 

Ervaringsverhaal: Boze voelsprieten

Lianne is 5 jaar en héél gevoelig. Ze heeft – zoals veel hoogsensitieve kinderen - moeite met drukte, harde geluiden en veranderingen. Dit uit zich in flinke driftbuien, die soms wel 2 uur kunnen aanhouden! Haar moeder Miriam ging op zoek naar antwoorden en vond deze bij de Eigentijdse Kids Begeleiding.
Mirjam: “We zien en enorme vooruitgang bij onze dochter. Vanaf het eerste consult is er een hele grote stijgende lijn!!”
Lees hier verder.

 

Moeder na volgen van mini-cursus ‘Begrijp hoog sensitieve kinderen’:
“Erg veel dank voor de heldere, prettige en superinteressante presentatie! Zoals je kon zien, werd voor mij opeens heel veel duidelijk. Mijn man en ik hebben dit weekend heel veel gepraat, gehuild en plannen gemaakt hoe we onze dochter beter kunnen begeleiden in haar tocht door het leven. Daarbij heb ik heel erg veel gehad aan jouw supergoed opgebouwde presentatie. Nogmaals vreselijk veel dank!”

 
Tag Cloud
AD(H)D  anders leren  autisme  automatiseren  baby  beelddenken  BOOS CITO toetsen Communicatie cursussen docent  dyslexie emotiekaarten ervaringen faalangst foutief diagnosticeren hersenen hoogbegaafd hooggevoelig hoogsensitief  HSK HSP Hoog sensitieve volwassenen kenmerken  klas  Kwaliteiten leerkracht leren lezen meervoudige intelligentie onzeker Overprikkeling PESTEN rekenen school slapen taal  test  tijd  verhalen wetenschap ZELFVERTROUWEN zorgen maken